Mindfulness

Hvis du ligner mig bare en lille smule, så lever du også et liv, hvor der ikke er indlagt mange pauser. For det at lave ingenting er der ikke mange af os, der ser som en kvalitet. Vi er konstant pressede. På job og privat.

WHO forudser at stress og depression vil blive en af de største kilder til sygdom i den vestlige verden. I en presset hverdag er det naturligt, at vi leder efter metoder, der kan give os overskud og mental modstandsdygtighed.

Pauser er vigtige. Hjernen har ganske enkelt brug for pause, til at bearbejde alle de indtryk vi konstant bombarderer den med. Små pauser hvor du lukker alt andet ude og kun fokuserer på én ting, sænker din risiko for stress.

Men hvordan overhovedet få plads til afslapning. Det er vel bare endnu en ting på den i forvejen alen lange to do liste.

Her er mindfulness ret genialt, fordi det ikke tager mere end 5 min., og fordi du ikke behøver øve dig i flere år for at blive god til det. Mindfulness er en anerkendt og veldokumenteret behandlingsform til forebyggelse af mental ubalance.

Find en behagelig stilling. Luk dine øjne eller fikser dem mod et fast punkt ned foran dig alt efter hvad du foretrækker. Øvelsen går herefter ud på at fokusere på dit åndedræt.

Du skal ikke trække vejret på en bestemt måde. Du skal ikke evne at lukke alt andet ude af din bevidsthed. Det er alligevel umuligt, da din bevidsthed er en mesterlig historiefortæller.

Lad blot dine tanker køre som var de biler, der kører forbi, hvor du bor. Blot biler der kører forbi  og fasthold din opmærksomhed på din vejrtrækning. Læg mærke til dit åndedræt, der strømmer ind og ud… Læg mærke til din mave, der bevæger sig ind og ud… læg mærke til din brystkasse, der hæver og sænker sig… og genfokuser på din vejrtrækning.

Det er, hvad det vil sige at være mindful.